Erään luokan varainkeruutarina

• koulun disco 2600 eur
  • vapaaehtoiset maksut 710 eur

yhteensä 7780 eur

Luokan varainkeruu kohdistui koronakriisin yhteyteen, joten luokka ei päässyt hyödyntämään koulun tapahtumien yhteydessä järjestettävää buffet-pöytää. Koulun discon suurta tuottoa puolestaan selittää patoutunut discokysyntä ja suuri osallistujamäärä.

Leirikoulukohde valittiin siten, että luokan vanhemmat tekivät esikarsinnan, valitsivat viisi parasta  etäisyyden ja konseptin perusteella ja luovuttivat lopullisen valinnan luokan oppilaat äänestykseen.  Kohteita valikoitiin erilaisia: liikuntakohteet, luontokohteet, maatilakohteet. Lopulta ylivoimaisella äänten enemmistöllä luokka päätti viettää leirikouluviikon Vierumäen urheiluopistossa, jossa oli tarjolla kaikenlaista kivaa liikunnallista tekemistä, luontopolkuja, uimaranta sekä matkustusaika oli alle kaksi tuntia.

Varsinainen leirikouluviikko oli erittäin onnistunut. Ohjattua toimintaa oli sopivasti ja tuntien  sisältö oli erilaista. Oppilaat olivat tykänneet erityisesti parkour-tunneista. Opettajan päätöksellä emme tilanneet iltapaloja Vierumäeltä, vaan opettaja ja valvojat ostivat ne lähikaupasta, ja leiriläiset söivät iltapalan ulkona luonnon helmassa. Aika hauska idea – koska viimeksi olet syönyt iltapalaa ulkona?

Viimeisen illan kruunasivat lettukestit Saarijärven rannalla. Leirikoulua suosi koko viikon ajan upea  aurinkoinen sää, joten vapaita hetkiä oli mukava täyttää rennolla hengailulla ja valvotuilla  uintireissuilla. Täytyy sanoa, että leirikoulukuvia katsellessa jokainen vanhempi oli erittäin  tyytyväinen, että jaksoimme yhdessä pusertaa vaaditut eurot kasaan ja pystyimme mahdollistamaan  lapsille alakouluajan ikimuistoisimman kouluviikon!

Kuvituskuva

Tärkeimpiä oppeja luokan varainkeruumatkasta:

• leirikouluprojektista päätettiin varhaisessa vaiheessa, mutta varainkeruu oli jäissä turhan pitkään. Olisi pitänyt tehdä vähän jotain säännöllisesti, ja siten kerätä pottia pikkuhiljaa! Nyt loppuvaiheeseen jäi liikaa kirittävää.

• luokan lastenvaate ja urheiluväline -kirpputoripöytä toi lyhyessä ajassa huikean tuoton. Miksi emme tajunneet kokeilla kirpputoria heti kolmosluokalta lähtien?

• herkkujen myynnillä sai aina jotain tuloa, sitä kannattaa tehdä varsinkin syksyllä ja joulun  lähestyessä. Mutta myyntiä ei kannata jättää aivan joulun alle, jolloin on paljon muitakin varainkerääjiä, kuten partiolaiset joulukalentereineen.

• ison osan ajasta käytimme yhteydenpitoon koko luokan sähköpostilistaa, mutta sitten muodostimme varainkeruuaktiivien kesken suljetun whatsupp-ryhmän. Tämä nopeutti viestintää huomattavasti ja vähensi turhien sähköpostien lähettelyä laajalla jakelulla. Tärkeistä asioista informoitiin koko luokkaa.

• discossa oli kovin kertarutistus, mutta huikea oli tuottokin. Lasten ilo ja luokan oppilaiden vahva osallistuminen kisojen järjestämiseen ja juontamiseen oli mahtavaa katseltavaa!