Leirikouluun vai ei?
Nyt kun leirikoulun perusperiaatteet ovat selvät, olette huomattavasti valmiimpia tekemään päätöksen leirikouluprojektiin ryhtymiseksi! Yleensä kaikki kannattavat lämpimästi leirikouluun osallistumista, mutta harvempi on valmis tekemään vapaaehtoistyötä leirikoulun eteen varainkeruun muodossa. Onnistuneissa Karamzinin koulun leirikouluprojekteissa luokan sisäinen aktiivisuusprosentti ei ole koskaan ollut täydet 100 %, mutta aktiivisuus ei myöskään ole ollut vain 10 %. Toisin sanoen, jos 28 oppilaan luokan vanhempien joukosta löytyy esimerkiksi 10 leirikoulutoimikuntaan sitoutuvaa vanhempaa, todennäköisyys onnistuneeseen lopputulokseen on hyvä. Lisäksi on tärkeä huomioida, että leirikoulu vaatii vanhemmilta erilaisia rooleja. Toiset voivat olla aktiivisia varainkeruussa, toiset ottavat valvontavastuuta varsinaisen leirikoulun aikana.
Yhteistyö opettajan kanssa on tärkein elementti leirikouluprojektissa. Opettajalla on päätäntävalta leirikoulun järjestämisestä ja hän kantaa vastuun leirikoulun onnistumisesta. Keskustelkaa opettajan kanssa hänen toiveistaan, olisiko leirikoulu mahdollinen ja jos kyllä, missä laajuudessa. Leirikoulu on parhaimmillaan erinomainen osoitus kodin ja koulun yhteistyöstä!